Halochem_289_Digital
תשפ״ג 2022 ספטמבר-אוקטובר הלוחם | 38 זה כן עסק | הלוחם לומדים להשתפר לקראת השנה החדשה, שדרוג ההון האנושי הוא צעד שכדאי להשקיע בו ב עידן הפוסט־קורונה, העולם התעסוקתי משתנה במהירות ומעמיד אתגרים שלא היו כמותם בעבר. השיח החברתי והכלכלי עוסק בשאלות הקשורות לעולם החדש, לשימוש במקורות מידע, ללמידה ועבודה בבית ולחשיבה על העתיד. עלינו לפתח דרכי מחשבה וכלים שייתנו מענה לפתרון בעיות מורכבות בתעסוקה ובחיים בכלל, בעיות שברור שנצטרך לטפל בהן. הגלובליזציה מתמקדת בשליטה על משאבים, על כלכלת ההמונים ועל אופני רכישת ידע וכישורים המשתנים במהירות, לאור הופעת טכנולוגיות תקשורת מתקדמות. ככל שאנו נכנסים לתוך העשור מתעצם קצב החיים 21- השלישי של המאה ה ומתחזק הצורך בקשרים ובאינטראקציות מול רובוטים ובינה מלאכותית. חוסר תיאום וסנכרון מספק בין הטכנולוגיה המתפתחת בקצב מואץ ובין תשתיות ההכשרה, החינוך והלמידה, גורם לפערים מובנים ומתמשכים. הון אנושי כחול לבן פערים אלו מחייבים מענה מתאים, רצוף ומתמשך ופיתוח של מענים חינוכיים, קהילתיים וחברתיים חדשים שיטפלו בידע ובפיתוח קריירה מותאמת לעידן פוסט־קורונה. הגלובליזציה מייצרת תחרות על משאבים ועל יתרונות הקשורים להון האנושי. יש להשקיע בלימוד כישורים ומיומנויות הנמצאים בחזית העשייה. הקשר בין חינוך לכלכלה הוא מובהק ויש לעסוק בו בהיבט מערכתי הוליסטי רב־ממדי. הבוגרים והבוגרות הרצויים נדרשים ליכולות ניתוח והבנה של תהליכים ושינויים בסביבה הקרובה והרחוקה, לעבודת צוות, שיתופי פעולה וסיעור מוחות והתמודדות עם חשיבה אינטגרטיבית מורכבת בסביבות למידה משתנות. במידה מסוימת נדרשת מערכת החינוך להכין את התלמידות והתלמידים להתמודד עם צורות חיים שאיננו מכירים ועם מקצועות שטרם פותחו. צו השעה - קוד אתי מהבנת המצב העכשווי אפשר להגדיר את תמצית המטרות והיעדים להכשרה מקצועית, לימוד ופיתוח אישי במציאות של אי ודאות. המטרה היא להכשיר ולחנך בוגרים ובוגרות טכנולוגיים, בעלי כישורים ויכולות שיסייעו להם להתאים את עצמם למציאות המשתנה תדיר. יש לצמצם את הפער בין שליטה במידע לבין היכולת לעשות בו שימוש, ללמוד כיצד ללמוד לכל אורך החיים, לדעת להסתגל, לצמוח ולהשתלב באופן מתמיד בעולם תעסוקתי משתנה ודינמי. נוסף על כך, נדרשת מעטפת נורמטיבית ערכית לחיפוש אחר הטוב והליכה בדרך הישר. העולם הערכי צריך קוד אנושי יציב וקבוע המתווה דרך, מכוון ומוביל לערכי יסוד ברורים. בניגוד ליכולות הטכנולוגיות המתפתחות ומשתנות, נפש האדם אינה משתנה, והעולם הערכי יישאר כמו שהיה מאז ומתמיד. מה כדאי ללמוד בדור הישן אפשר היה לשלוט בכל מקורות הידע בתחום העיסוק. כיום המציאות משתנה בתדירות גבוהה. לעולם לא נוכל להקיף את הידע כולו, וניאלץ תמיד לסמוך על ידע של שותפים אנושיים לדרך ולעבוד בקבוצות כדי להשלים מיומנויות שאין לנו. מה כדאי להכניס לארגז הכלים של העידן החדש? ללמוד כיצד ללמוד, מטא קוגניציה; להתמיד בלמידה עצמית לכל אורך החיים; לאמץ חשיבה מבוססת אינטליגנציות מרובות וחשיבה יצירתית; לתכנן ולהוביל פרויקטים מעשיים; לרכוש יכולת דיאלוג מפותחת, לדעת לנסח רעיון ולהופיע בפני קהל. בעידן הנוכחי כדאי גם להשקיע בלמידה ארגונית, באיסוף תיעוד, ושימור ידע, ובתחקור שגיאות והצלחות. סובלנות וכבוד נוסף על כל אלו, כדאי להשקיע במיומנויות של משא ומתן ובעבודה בשיתופי פעולה וצוותים. פיתוח קשרים עם אנשים, נטוורקינג, בארץ ובעולם, יעזור גם כן. כל הכישורים הללו, היוצרים שיתופיות וסינרגיה בין חוזקות ויכולות, תורמים למוטיבציה ולתחושת לכידות חברתית. כישורים כאלה יקדמו סובלנות וכבוד הדדי, חשיפה למגוון דעות, סוגי אישיות וסגנונות למידה ועבודה. בדרך לעולם חכם ומתקשר יותר, כדאי לזכור את אמירתו של של אוסקר ויילד: "החינוך הוא ערך נשגב, אך חשוב לזכור מפעם לפעם כי מה שבאמת חשוב לדעת אי אפשר ללמוד". חיים ליפא נכה צה"ל, יועץ עסקי, GPS- מפתח מודל ה האנושי לשדרוג הפוטנציאל של המוח 053-6998885
[email protected]
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjA0NTc0